چگونه لوگو طرح كنيم

۷۲ بازديد

طراحي لوگو يكي از جالب‌ترين و هيجان‌انگيزترين بخش‌هاي صنعت طراحي گرافيك است. فكر ايجاد لوگو كه ميليون‌ها نفر بتوانند آن را ببينند، براي بسياري وسوسه انگيز بوده و تعجبي ندارد كه علاقه به اين زمينه در عصر حاضر از هميشه بيشتر شده باشد.

در ادامه‌ي اين مقاله با شما در مورد لوگو و اينكه چگونه مي‌توانيد به طراح لوگو تبديل شويد صحبت خواهيم كرد. با وجود اينكه روش‌هايي كه در ادامه گفته شده براي تبديل شدن به يك طراح لوگو به شما كمك خواهند كرد، اما موضوع اصلي اين است كه اگر قصد پبشرفت در اين حوزه را داريد، بايد دائما براي برند‌ها و شركت‌هاي مختلف يا حتي خيالي لوگو طراحي كنيد. تبديل شدن به يك طراح لوگوي بزرگ، علاوه بر مطالعه‌ي منابع، به تمرين و ممارست زياد نياز دارد.

فراخوان طراحي لوگو

آيا لوگو فقط يك علامت است؟

لوگو وظيفه‌ي معرفي سازمان يا شركتي را از طريق تصوير به عهده دارد. لوگو بايد به‌سادگي شناخته و درك شود. لوگوها معمولاً شامل نمادها يا متن‌هايي با سبك خاص و يا هر دو هستند. اين‌ها را اغلب هنرمندان گرافيست با مشورت متخصصان بازاريابي شركت‌ها طراحي مي‌كنند.

سه نوع لوگو وجود دارد كه اغلب به صورت تركيبي استفاده مي‌شوند. اين سه نوع عبارتند از:

- انديش‌نگاره يا ايدئوگراف

- تصوير‌نگاره يا حرف‌تصويري يا پيكتوگراف ؛

- لوگوتايپ

لوگوهايي مانند تيك نايك، طاق‌هاي طلايي مك دونالدز و سيب گاز زده‌ي اپل، يك وجه اشتراك دارند و آن اين است كه همگي چنان موفق هستند كه ديگر نيازي نيست بگوييد اين لوگو نمايانگر چيست؛ هر جا كه باشند، مصرف‌كنندگان انتظارات خاصي از آن‌ها خواهند داشت. اين‌ها حكم سخنگوي شركت خود را پيدا كرده‌اند.

لوگو قرار است چه چيزي را به مخاطب نشان دهد؟

پشت طراحي لوگو يك روانشناسي نهفته است كه به لوگوي شما اجازه مي‌دهد ارتباط درستي با مصرف‌كنندگان برقرار كنيد. لوگو دست روي احساسات مشتريان و مصرف‌كنندگان محصول شما مي‌گذارد و باعث مي‌شود كه دو بار فكر كنند.

در واقع شايد بتوان گفت لوگو قرار نيست چيزي را به مخاطب نشان دهد؛ بلكه قرار است شما را براي مشتري متمايز و به ياد ماندني كند. برخي سعي دارند با لوگوي خود محتواي كسب و كارشان را نشان دهند و برخي مي‌خواهند هدف و خط‌و‌مشي كسب‌و‌كارشان را معرفي كنند.

ملزومات طراحي لوگو

آشنايي با اصول موثر در طراحي لوگو

فراموش نكنيد تنها لوگويي كه به خوبي در مورد طراحي‌اش فكر شده باشد مي‌تواند به شكلي هدفمند در رشد كسب‌و‌كار شما مؤثر واقع شود. در اينجا شش اصل پايه‌اي كه طراحان لوگوي حرفه‌اي بايد مد‌نظر قرار دهند را بيان مي‌كنيم.

1. طرح بايد ساده باشد

لوگوهاي ساده بهتر مورد توجه قرار مي‌گيرند و به خاطر سپرده مي‌شوند. سادگي چيزي است كه در لوگوي برندهاي معروف به خوبي ديده مي‌شود. برندهايي مثل هوندا، نايك، مك دونالدز و كوكا شاهدان زنده‌ي اين اصل هستند.

2. به ياد ماندني بودن

مسئله اين است كه هيچ كس بيشتر از يك ثانيه به لوگو نگاه نمي‌كند. بنابراين بايد طوري طراحي شود كه به ياد بماند. اگر طرح لوگو ساده باشد بهتر در خاطر مي‌ماند. رنگ نيز نقش بزرگي در به ياد ماندني ساختن لوگو ايفا مي‌كند.

3. لوگو بايد انعطاف پذير و انطباق پذير باشد

در كسب و كار خود لوگو را از روي كارت ويزيت گرفته تا روي بيلبورد استفاده خواهيد كرد؛ بنابراين لوگوي شما در ابعاد مختلف ظاهر خواهد شد. يك مورد ديگر كه لوگو روي آن استفاده مي‌شود، صفحه‌هاي نمايش الكترونيكي هستند. براي اينكه محدوديت‌هاي گرافيكي لوگو را برداريد، بايد لوگوي خود را در فرمت عمودي طراحي كنيد.

4. لوگو بايد مناسب باشد

لوگو بايد به شكلي انتحاب شود كه نماينده‌ي كسب و كار مورد نظر باشد. به عنوان مثال نمي‌توانيد از رويه‌ي حرفه‌اي سياه براي برند لباس كودكان استفاده كنيد بلكه بهتر است يك رويه‌ي رنگي كه جلب توجه مي‌كند براي آن انتخاب كنيد.

فراخوان طراحي لوگو

5. لوگو بايد مدرن اما بي‌زمان باشد

اگرچه در طراحي لوگو بايد از شيوه‌هاي مدرن طراحي بهره بگيريد اما يادتان باشد كه لوگو نبايد فقط از مد روز پيروي كند وگرنه بعد از چند سال از مد افتاده و قديمي به نظر خواهد رسيد.

6. لوگو بايد متفاوت و منحصر به فرد باشد

نگاهي به رقباي خود بيندازيد و بعد دنبال لوگويي برويد كه شبيه هيچ كدام از آن‌ها نباشد. بايد در نگاه اولي كه مخاطب به كسب و كارتان مي‌اندازد، نسبت به رقبا متنايز به نظر برسيد. لوگو بهترين راه ايجاد اين تمايز است. با اين كه همه از اصولي خاص پيروي مي‌كنند، اما بايد به نتيجه‌اي متفاوت و خاص برسيد.

7. تايپوگرافي

تايپوگرافي لوگوي شما بايد ويژه باشد. نبايد از فونت‌هاي رايج استفاده كنيد؛ چون باعث مي‌شود لوگوي شما بي‌روح به نظر برسد و توجه بيننده را جلب نكند.

نرم‌افزارهاي مورد نياز براي طراحي لوگو

براي طراحي لوگو به دو گروه ابزار احتياج داريد:

- اديتورهاي عكس (Image editors) و نرم‌افزارهاي كار با تصوير

- نرم‌افزارهاي مخصوص طراحي لوگو مثل گروه نرم‌افزارهاي Adobe، فتوشاپ، اين-ديزاين، ايلاستريتور، كورل دراو و غيره

اما صرفا داشتن اين ابزارها كافي نيست. نياز به داشتن آگاهي در زمينه‌هايي مثل تئوري‌هاي رنگ، روانشناسي رنگ‌ها، روانشناسي لوگو و غيره نياز داريد.

براي يادگيري طراحي لوگو بايد با چه تئوري‌هايي آشنا باشيد؟

امروزه تبليغات به ابزاري براي اداره‌ي جهان تبديل شده است. مردم چيزهايي را مي‌خرند كه به آن‌ها حس شادي، ناراحتي، هيجان، امنيت و غيره بدهد. لوگوي شما مي‌تواند اين حس‌ها را در آن‌ها ايجاد كند؛ بنابراين لازم است با نماد شناسي آشنا باشيد.

براي اينكه بتوانيد روانشناسي لوگو را درك كنيد، بايد بدانيد براي چه كسي لوگو را طراحي مي‌كنيد. افراد مختلف احساسات متفاوتي نسبت به يك چيز واحد دارند. تئوري رنگ يكي ديگر از مهم‌ترين تئوري‌هايي است كه مي‌تواند در طراحي لوگو به شما كمك كند، چرا كه به شما شناختي از مخاطبان مختلف و زمينه‌هاي متعدد هر كسب و كار مي‌دهد.

چگونه بايد انتخاب رنگ مناسب براي لوگوهاي مختلف را بياموزيد؟

پاسخ كوتاه روانشناسي رنگ‌هاست. انسان به تصوير بيشتر از متن ساده توجه مي‌كند چون مغز ما تصاوير را بهتر از متون پردازش مي‌كند؛ يعني بيش از 60 هزار بار سريع‌تر. با انتخاب رنگ مناسب مي‌توانيد احساس‌هاي مورد نظرتان را به مخاطب منتقل و خود را در ذهن او ماندگار كنيد. براي مثال وقتي به نتفليكس فكر مي‌كنيم، رنگ قرمز، فيس بوك آبي، استارباكس سبز در ذهنمان تداعي مي‌شوند.

چرا براي انجام طراحي لوگو بايد با لوگوهاي موفق و ناموفق آشنا شويم؟

با قدرت وب و با توجه به اينكه چشمان بيشتري لوگوي شما را مي‌بينند، مهم است كه كسب و كارها پيام منحصر‌به‌فرد خود را منتقل كنند. كوچك‌ترين خطايي در انتقال اين پيام تبديل به يك اشتباه شده و تاوان آن شكست خواهد بود. از آنجا كه بهترين راه براي جلوگيري از اشتباه اين است كه از تجربه‌ي ديگران استفاده كنيد، بنابراين خوب است لوگوهاي موفق و ناموفق را بشناسيد تا بدانيد براي موفقيت چه كاري بايد انجام دهيد و چه كاري را نبايد انجام دهيد.

برخي لوگوهاي موفق در سطح ايران

- لوگوي شركت سايپا، طراح استاد مرتضي مميز

- لوگوي سازمان آتش نشاني طراح استاد مرتضي مميز

- لوگوي شهرداري تهران، طراح استاد مرتضي مميز

- لوگوي علامت استاندارد ايران، طراح استاد مرتضي مميز

- لوگو تايپ ايران خودرو، استاد بيژن جناب

- لوگوي بانك صادارت، استاد اسماعيل كيا مقدم

- لوگوي شركت نفت، استاد احمد ميرزا

 

فراخوان طراحي لوگو

چند نمونه از لوگوهاي موفق در سطح جهان

- استارباكس

- مك دونالدز

- اپل

- مرسدس

- پپسي

- نايك

- كوكا‌كولا

- شَنِل

- ميكي‌موس

برخي لوگوهاي ناموفق در سطح جهان

بينگ (bing)

MSN

المپيك 2012 لندن

هتل هيلتون

موسسه مطالعات شرقي (Institute of Oriental Studies)

ايده‌يابي براي طراحي لوگو

براي پيدا كردن ايده‌ي طراحي لوگو، در سايت‌هاي مربوط به طراحي‌هاي گرافيكي جستجو كنيد. مهم نيست كه حتماً تمركز سايت‌ها بر طراحي لوگو باشد. مي‌توانيد به كسب و كارهاي ديگري كه در همان صنعت فعاليت مي‌كنند نيز نگاه كنيد. كسب و كار مشتري خود را هم بررسي كنيد تا بدانيد براي چه هدفي قرار است لوگو طراحي كنيد.

يك طراح لوگو بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟

مهم‌ترين ويژگي براي طراح لوگو خلاقيت است؛ چرا كه لوگو يعني خلق اثري ماندگار، تاثيرگذار و متفاوت. طراح لوگو بايد ديدي وسيع و ذهني پويا داشته باشد. همچنين بايد صبور باشد چرا كه طراحي لوگو كاري زمان‌بر است و گاهي شايد لازم باشد چند روز درگير آن شود؛ بنابراين نبايد عجول باشد.

مهارت‌هاي لازم براي يك طراح لوگوي حرفه‌اي

طراحان لوگو نياز است كه 8 مهارت اصلي داشته باشند؛ از مهارت‌هاي ساده‌تر مثل ارتباط و خلاقيت گرفته تا مهارت‌هاي سخت‌تر مثل تايپو‌گرافي و كد‌نويسي. در غير‌اين صورت در بازار كار امروز نمي‌تواند موفق باشد.

1. خلاقيت

داشتن خلاقيت به طراح لوگو كمك مي‌كند طرح‌هايي يكتا و جذاب طراحي كند.

2. ارتباط

كليد خلق محصول موفق اين است كه بفهميد مشتري از لوگوي طراحي شده چه مي‌خواهد. در عصر ديجيتالي امروز مردم نمي‌دانند چگونه با هم حرف بزنند. داشتن توانايي خوب شنيدن، پردازش بازخورد و توضيح عناصر طرح بدون اينكه خيلي وارد بخش‌هاي فني شود، مي‌تواند امتياز خوبي براي يك طراح لوگو باشد.

3. تايپوگرافي

زبان نوشتاري به ‌كار گرفته شده در طراحي لوگو علاوه بر خوانايي بايد بيننده را نيز جذب كند.

4. اپ‌هاي خلاقانه Adobe

دانش استفاده از نرم افزارهاي Adobe به خصوص Illustrator، InDesing و فتوشاپ براي طراحان گرافيك ضروري است.

5. رسانه‌هاي تعاملي

رسانه‌هاي تعاملي ابزاري هستند كه از طريق متن، تصاوير متحرك، انيميشن، ويدئو، صوت و غيره، كاربر را مجبور به تعامل مي‌كنند.

فراخوان طراحي لوگو

6. برند سازي

طراحان گرافيك براي اينكه بتوانند نيازهاي مشتري را درك كنند، بايد اول برند او را درك كنند. برند‌سازي در شبكه‌هاي اجتماعي طراحان گرافيك را در بخش‌هاي مختلف اين صنعت تحت تاثير قرار مي‌دهد.

7. ارائه دادن

طراح گرافيك بايد بتواند داستان برند را در ذهنش بسازد و داده‌هاي پيچيده را گرفته و با بياني واضح، طوري كه مشتري بتواند هضم كند، ارائه دهد.

آيا تحصيلات دانشگاهي براي تبديل شدن به يك طراح لوگوي حرفه‌اي لازم است؟

اگرچه بسياري از افرادي كه در حال حاضر طراح لوگو هستند تحصيلات دانشگاهي ندارند اما اين بدان معنا نيست كه تحصيلات دانشگاهي در اين زمينه كمك‌كننده نخواهد بود. داشتن تحصيلات آكادميك حتي اگر هيچ كمكي نكند، براي گرفتن خط‌ و مشي و قرار گرفتن بين ساير افراد خلاق در اين حيطه مفيد خواهد بود.

براي طراحي لوگو چه اطلاعاتي در مورد مشتري‌تان بايد داشته باشيد؟

براي طراحي لوگوي يك كسب و كار لازم است درباره‌ي موضوعات زير آكاهي داشته باشيد:

- دليل آغاز كردن كسب و كارش چه بوده است؟

- باورها و ارزش‌هايش چيست؟

- چه كارهايي را بهتر از رقبايش انجام مي‌دهد؟.

- چه چيزي او را از بقيه‌ي رقبايش متمايز كرده است؟

- سه كلمه‌ي كليدي كه خودش برندش را با آن توصيف مي‌كند؟

چگونه بايد انتخاب فونت مناسب براي طراحي لوگوهاي مختلف را بياموزيد؟

فونت بخش تكميل كننده‌ي لوگو محسوب مي‌شود. انتخاب درست فونت مي‌تواند بر مزاياي لوگوي شما بيفزايد؛ ولي فونت نامناسب باعث مي‌شود پيام مد نظر شما به مخاطب منتقل نشود. براي انتخاب بهترين فونت‌ها براي لوگو به چند مورد توجه كنيد:

- فونت بايد ساده باشد

لوگويي كه فونتِ تر‌و‌تميزتري دارد، ساده‌تر روي محصولات مختلف چاپ مي‌شود. يادتان باشد كه قرار است لوگو كوچك و بزرگ شود؛ پس لازم است كه لوگو به شيوه‌اي طراحي شود كه با بزرگ كردن سايز آن كيفيت اُفت نكند و با كوچك كردن آن نيز المان‌ها و جزئيات محو نشوند.

- ببينيد رقبا از چه فونت‌هايي استفاده كرده‌اند 

هدف از اين كار تقليد نيست بلكه مي‌خواهيد آناليز كنيد كه راه حل‌هاي آن‌ها هوشمندانه بوده است يا نه. سعي كنيد از تجارب و لوگوهاي موفق‌تر بياموزيد، چرا كه بررسي لوگوهاي سطح پايين از انتظارات شما براي لوگويتان كم خواهند كرد، در نتيجه به يك لوگوي بد هم راضي خواهيد شد.

فراخوان طراحي لوگو

- فونت بايد هويت برند را نشان دهد

فونت باعث مي‌شود كه لوگو به يادماندني و قابل تشخيص باشد. ببينيد كدام فونت براي شركت شما مناسب‌تر است. بررسي كنيد كه آيا فونت انتخابي‌تان جدي، رسمي، مرتب و منظم است يا نشان دهنده‌ي بي‌حواسي و بي‌نظمي است؟ مدرن و نو بودن را انتقال مي‌دهد يا سنتي و محافظه‌كاري را بيان مي‌كند؟ توجه كنيد كه صنايع مختلف ارزش‌هاي مختلف دارند كه از طريق فونت‌هاي مختلف انتقال مي‌يابند. - در استفاده از تعداد فونت افراط نكنيد

يك فونت يا نهايتاً دو فونت كافي است. فونت‌هاي بيشتر زشت و شلوغ به نظر مي‌رسند و باعث مي‌شوند مشتريان اعتمادشان را به شما از دست بدهند. شركت‌هاي بزرگ فقط بر يك فونت تكيه مي‌كنند. شركت‌هاي كوچك‌تر از فونت‌هاي مختلف براي اسم شركت و شعار خود استفاده مي‌كنند.

- از فونت‌هايي كه مُد مي‌شوند استفاده نكنيد

عمر مد كوتاه است. چيزي كه امروز مد مي‌شود فردا به دست فراموشي سپرده خواهد شد. اگر مي‌خواهيد كسب‌و‌كارتان ساليان سال دوام پيدا كند، گول مد را نخوريد. فونتي را انتخاب كنيد كه ارزش‌ها و ويژگي شركت شما را نشان مي‌دهد.

چگونه بايد عناصر مناسب براي طراحي يك لوگو را پيدا كنيد؟

قبل از شروع طراحي لوگو بايد چند مورد را مد نظر قرار دهيد:

1. شركتي كه مي‌خواهيد براي آن طراحي لوگو انجام دهيد، نماينده‌ي چه چيزي است؟

2. مي‌خواهد چه بگوييد؟

3. داستانش چيست؟

4. بازار هدفش كدام است؟

5. چه چيزي او را منحصر به فرد مي‌كند؟

قبل از شروع طراحي بايد خلاصه‌اي تهيه كنيد. تحقيق يكي از بخش‌هاي مهم كار است. شما بايد بعد از پيدا كردن پاسخ سوال‌هاي بالا، در مورد رقباي آن شركت نيز تحقيق كنيد و ببينيد آن‌ها در بازار چه مي‌كنند. مدها، سلايق و گرايش‌هاي مختلف را بررسي كنيد تا مطمئن شويد كه طرحتان به ثمر مي‌نشيند.

بعد از اينكه كارهاي بالا را انجام داديد، پايه‌هاي طراحي لوگو شكل مي‌گيرند و مفهوم ساخته مي‌شود. حال كه به مفهومي دست پيدا كرديد، مي‌توانيد آن را بياراييد يا ويرايش كنيد و بر روي بهبود انتقال مفاهيم از طريق آن، كار كنيد. براي اين كار بايد شروع به ايده‌پردازي كنيد، سپس مفاهيم و ايده‌هاي خود را ارزيابي نماييد و مشغول طراحي و نهايي كردن ايده‌ي خود ‌شويد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.